28 sierpnia 2014 roku odbyło się spotkanie Stowarzyszenia, na którym Pan Mirosław Pankowski omówił historię „niebudowy” trasy S5.
W listopadzie 2013 roku na XLVIII sesji Rady Miasta Bydgoszczy miał wystąpienie Pan Mirosław Jagodziński (dyrektor Oddziału Bydgoszcz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad). Przedmiotem jego wystąpienia była budowa drogi ekspresowej S5 w naszym regionie.
Droga ekspresowa S5 w wypowiedzi Pana Jagodzińskiego przedstawiała się następująco:
- długość trasy - 127, 9 km
- ilość obiektów inżynieryjnych - 64
- ilość węzłów - 25
- ilość pasów ruchu - 2 , obiekty inżynieryjne z rezerwą na trzeci pas.
- nawierzchnia - bitumiczna
- ilość odcinków – 5:
-- Nowe Marzy – Dworzysko (Świecie) – 23 km
-- Dworzysko – Aleksandrowo (Wilcze) – 22 km
-- Aleksandrowo – Białe Błota (obwodnica Bydgoszczy) – 27 km
-- Białe Błota – Jaroszewo (Żnin) – 31 km
-- Jaroszewo – Mielno (granica województwa) – 25 km
Zaś harmonogram jej realizacji to:
- luty 2014 – ogłoszenie przetargu na program funkcjonalno-użytkowy
- sierpień 2014 – ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie PROJEKTUJ I BUDUJ
- luty 2015 – rozstrzygnięcie przetargu
- 2016-2018 – ROBOTY BUDOWLANE.
Na początku lat 2000 Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN przedstawił mapę z optymalnym przebiegiem nowoczesnej sieci transportu drogowego.
Na mapie tej kolorami zaznaczono wnioskowaną kolejność realizacji odcinków. Czerwony w pierwszej kolejności, pomarańczowy w drugiej a zielony w trzeciej.
Po wstąpieniu Polski do UE przyjęliśmy transportową sieć transeuropejską TEN-T (trans-european transport networks), gdzie zmieniły się trochę priorytety ze szkodą dla nas.
Analizując dodatkowo potoki ruchu trudno zrozumieć dlaczego mając autostradę A1 Gdańsk-Włocławek zamiast 160 km Włocławek-Płock-Warszawa realizuje się 340 km Gdańsk-Elbląg-Warszawa.
Ponadto do realizacji przed naszym odcinkiem S5 (Grudziądz-Gniezno) wystartował odcinek S6 Szczecin-Koszalin (ogłoszony został przetarg na realizację tej inwestycji) i przygotowywany jest S19 Lublin-Rzeszów.
S5
Sierpień 2014, kiedy miał być ogłoszony przetarg na realizację naszego odcinka S5 już minął. Tak wyczekiwana przez nas strategiczna dla Bydgoszczy i regionu inwestycja ciągle nie może zostać rozpoczęta. Dlaczego?